Het Lot van de Gebroeders Hoeks.

Op deze pagina vindt u de foto’s van de voorstelling en de recensies.

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt dankzij

Het Lot van de Gebroeders Hoeks

Jan en Janus Hoeks, twee vrijgezelle broers, die samen met een derde vrijgezelle broer (Driek) de ouderlijke boerderij runnen, krijgen in de oorlog van de Abdij van Postel het verzoek enkele onderduikers op te nemen. De goedgelovige broers pachten een boerderij van de Abdij, en durven geen ‘nee’ te zeggen. Ze worden verraden en naar het Kamp Vught getransporteerd, waar ze later worden gefusilleerd.
Met als decor de Knegselse pastorie wordt in de aanpalende tuin het vijfde grote openluchtspektakel van Theater ’t Ros opgevoerd, een toneelstuk in een prachtige ambiance, met ondersteunende muziek en zang en auto’s en attributen welke passen in de tijdsgeest.
Het script van Glen Markesteijn is vrij gebaseerd op het geschiedkundige boek van Jasper van der Schoot. Compleet nieuwe muziek wordt gemaakt en gespeeld door de bekende singer/songwriter JW Roy. De regie is in handen van professioneel theatermaker Jules Keeris, welke exact twintig jaar geleden, op negenjarige leeftijd, een hoofdrol speelde in het eerste openluchtstuk van ’t Ros, De Schrik van de Acht Zaligheden.

Minidocu over de productie van “Het lot van de Gebroeders Hoeks”

Recensie Eindhovens Dagblad

(klik op de afbeelding voor het hele artikel)

Een terugblik

Brief aan alle medewerkers,

Frans van Alebeek, Eersel

Beste mensen van Theater ‘t Ros, ik was vanavond (zondag 9 juli) bij jullie voorstelling. En om maar met de deur in huis te vallen: het was theater op zijn best. De gebroeders Hoeks? Die waren van die straat in Eersel, bij mij om de hoek. Een paar jaar geleden (2019) leerde ik pas het hele verhaal in het boek van Jasper van der Schoot. Een prachtig boek, voorbeeldige onderzoeksjournalistiek en het complexe verhaal meeslepend opgeschreven.

Van boek naar belevenis
Toen ik las dat jullie dit boek als openluchttheater wilden brengen hield ik mijn hart vast. Ik dacht wat een lef en ambitie om dit Eerselse verhaal over Oorlog, Verzet, Onderduik en Moed voor een groot publiek in onze Kempen te brengen. Afgelopen zondag beleefde ik het verhaal uit het boek opnieuw, en hoe! In twee uur tijd ga je houden van deze drie gebroeders Hoeks. Je krijgt bewondering voor het verzet en tegelijk zie en voel je de aanwezige dilemma’s en risico’s. Wat is het fantastisch theater geworden. Beste spelers, ik heb grote bewondering hoe jullie me deze avond hebben meegenomen in het grote verhaal over oorlog en onderduik. Ik leefde hartstochtelijk mee met het verzet en hun soms roekeloze en levensgevaarlijke acties. Ik voelde de dilemma’s bij de broeders van Abdij Postel en ook bij de Eerselse verzetsman Piet van Woerkum. Ook knap, hoe jeugd in de voorstelling een mooie rol speelt.. Het boek van Jasper van der Schoot was de leidraad, jullie voegen met het spel emotie toe waardoor het publiek geraakt wordt en geboeid blijft.

Meteen al, bij het begin, bij de eerste scène. Een hilarische act van de drie gebroeders met een kapotte lamp en een gevaarlijke ladder. Ik zat meteen op het puntje van mijn stoel. Je houdt meteen van deze Kempische mensen. En tegelijk wordt het centrale thema van de voorstelling: ‘rotsvast vertrouwen’ gelanceerd! En dan, hoe opa als verteller én de kinderen het boek van Jasper introduceren, het houvast van het theaterstuk. Een vondst, drie kritische kinderen van deze tijd die steeds óp zijn, steeds op andere plekken op het speelveld zijn. Opa/verteller en kinderen als rode draad , zij zien alles, kondigen sprongen in tijd en plaats aan, geven commentaar, eten een frietje. Als publiek wil je ze steeds zien, horen en geloven.

Een Lach en een Traan
Publiek wil ook lachen, ik heb veel gelachen, zeker voor de pauze.. Er zijn heel veel ‘running gags’ en toch blijft het verrassend. Zoals bij het jongetje Pietje dat wil meewerken op de boerderij maar eerst moet laten zien dat hij sterk is en hard kan roepen. Ook grote bewondering voor de manier waarop de vele, verschillende locaties op het grote speelveld glashelder zijn en blijven. Door belichting en spel wórdt ‘een boom’, dé Eerselse boom waaronder de zwaar mishandelde gebroeders Hoeks de nacht voor hun transport naar Vught doorbrengen. Pastorie en speelveld zijn inventief gebruikt en uitgelicht. Het decor is functioneel en sober. We zien het gemeentehuis van Sint Geertruid met distributiekantoor omgedraaid worden en het boerderijtje van de gebroeders Hoeks komt tevoorschijn! Mooie auto’s voor de Sicherheitsdienst, een oude veetransportwagen (Bestiaux!) van het verzet. En ze stuiven het speelveld op en af. Nonnen op oude fietsen, alles klopte. En zo kan ik wel een tijdje doorgaan. De originele muziek, met mooie poëtische teksten, uitstekend gespeeld en gezongen werden ingeweven in het spel en zorgden voor rust, diepgang en tijd om na te denken.

Na de pauze is het buiten donker aan het worden. Er is dreiging met verhoren en mishandeling.Geen moment voor grappen. Het net sluit zich, het lot slaat toe voor de gebroeders Hoeks Jo Mol wordt ondervraagd maar zwijgt 24 uur zodat haar verloofde, verzetsman en onderduiker Jan van den Bergh weet te ontsnappen. De Norbertijnen van de Abdij van Postel vrezen voor een inval waarbij de vele andere onderduikers gevonden zullen worden. De ‘boodschap van de avond’ : rotsvast vertrouwen, ook al gaat het soms mis, staat onder druk. Het is spannend, hoe gaat dit eindigen? Zo dus: de oorlog is afgelopen, de vlag met het hakenkruis wordt vervangen door het rood-wit-blauw. Het publiek is getuige van het huwelijk van Jo Mol en Jan van den Bergh! Iedereen is er, over de volle breedte van het speelveld, er is muziek, er wordt gezongen. Liefde en huwelijk als een symbool van rotsvast vertrouwen in de toekomst..Na alle leed van de oorlog met zijn doden moeten we als nabestaanden en omgeving doorgaan met leven en vertrouwen hebben in de toekomst.

Tot Slot
Ik weet het: zo’n grote productie is een gezamenlijke prestatie waar veel mensen bij betrokken zijn! De regie (Jules Keeris), de muziek (JW Roy) en ook het scenario (Glenn Markesteijn) staan meer dan terecht op het voorblad vermeld, en dan volgen er 35 fotootjes en meer dan 60 namen van muziek, decor, techniek, grime, kleding..ieder zijn ding. Heb ik de rol van bestuur, van sponsoren, van alle mensen achter de bar, aan de kassa al genoemd? Alles, werkelijk alles was tot in de puntjes geregeld. Beste medewerkers van Theater ‘t Ros, dank jullie wel voor deze onvergetelijke avond. Het boek, de geschiedenis, werd deze avond op een sprankelende manier tot leven gewekt. We leefden mee met echte mensen in zware tijden. Theater zoals theater bedoeld is: ‘ter leringhe ende vermaeck’! Wat mij betreft: 5 sterren. Een Tien met een Griffel, mag ook.

Frans van Alebeek, Eersel

PS Nu waren weken van te voren, alle voorstellingen al uitverkocht. Ik kijk uit naar een ‘reprise’ van Het Lot van de Gebroeders Hoek, juli 2024 precies tachtig jaar na de dramatische gebeurtenissen? Er zijn nog vele honderden mensen in de Kempen die dit stuk willen zien. Onze eigen ‘Soldaat van Oranje’.

De foto’s

(klik op een foto om door de grote foto’s te bladeren)